neděle 20. února 2011

Na co se můžeme těšit na kolejích?

Náš milý monopolní drážní dopravce vypsal výběrové řízení na nové soupravy pro regionální dopravu. Dopadlo podle očekávání. Devatenáct jednotek dodá Vítkovická Škoda Vagonka. (zdroj)

Na jedné straně můžu být rád, že se dočkám alespoň trochu kulturního cestování. Na straně druhé je několik věcí, které člověka zaráží. Už po několikáté je to výběrové řízení psané na míru jednomu výrobci, což na transparentnosti nepřidává. Mimo jiné když naposledy koupily dráhy něco co je na papíře, šlo o lokomotivy řady 380 - které už měly dávno křižovat střední Evropu a místo toho zatím jen křižují Jižní Moravu a občas mrknou do Prahy.
Lokomotiva řady 380 před pražským hlavním nádražím

Další věc co člověka zarazí, je plánované nasazení jednotek (viz zde). Trasa Hradec Králové - Pardubice nová vozidla potřebuje - bymáky prostě nejsou kulturní cestování, ale k čemu budou na trase Šumperk - Zábřeh na Moravě nebo Olomouc - Prostějov - Nezamyslice dvousystémové jednotky, těžko říct. Někdo může namítnout, že se sem nasadí kvůli možnému zajíždění dál po trati 300 do Brna nebo po trati 330 směrem do Břeclavi, ale to si trochu odporuje s financováním z ROP Střední Morava, který požaduje, aby se investovalo v regionu NUTS II Střední Morava, kam rozhodně Brno ani Břeclav nespadají.
Trať kam by se nové dvousystémové jednotky hodily je 260: Brno - Česká Třebová. Pokud po ní nejedete vlakem EC/IC, tak zde na kulturní cestování nemáte nárok, navíc pokud přestanou écéčka v Třebové stavět úplně, ztrácí se kulturní cestování z těchto končin nadobro. Tato trať má totiž dva menší problémy - jednak technologický: U Svitav stýkají dvě napájecí proudové soustavy - tudíž jsou potřeba dvousystémová vozidla. Druhý problém je ekonomicko-politický mezi Rozhraním a Letovicemi - krajská hranice. Regionální vlaky si u nás totiž objednávají (a dotují) kraje a ty jen nerady platí za vlak na území jiného kraje. Celá trať je tak rozdělena na několik tratí - některé osobní vlaky z Jihomoravského kraje zajíždí jako linka S2 IDS JMK až do Březové nad Svitavou, ale dál se dostanete jen osobákem, několika spěšňáky nebo státem dotovaným rychlíkem. Všechny tyto vlaky jsou skutečnou pýchou drah - buď poskakující regionova s betonovými sedačkami nebo Honeckerova pomsta v podobě koženkových sedaček, velmi často s nefunkčním záchodem nebo jinou prémií.

Mimochodem - někomu na dráze navíc úplně nefunguje mozek naplno, protože v nedávné době skončilo další výběrové řízení na vozidla financovaná z ROP. Například pro Středočeský kraj, konkrétně pro stejnosměrným proudem zadrátovanou trať Nymburk - Kolín - Čáslav dodá polská továrna PESA dvě naftové(!) jednotky. Další naftové jednotky pod dráty budou jezdit například na Karlovarsku. 

Vypadá to že České Dráhy se rozhodly "objednávat za každou cenu", protože na to zatím ještě jako monopol mají. Otázkou je jak dlouho ještě a jestli peníze nevyletí voknem...

Žádné komentáře:

Okomentovat