úterý 7. února 2012

Mimo mísu?

Spojené státy prožily v neděli jeden z nejdůležitějších svátků celého roku. Nejsou to ani Vánoce, ani opožděná oslava Hromnic (Groundhog Day), ale finále tamní fotbalové ligy zvané Super Bowl. Když si název celé přeložíme, zjistíme, že je to Super Mísa. Celá země se zastavuje kvůli Super Míse? No to asi něco málo o americké kultuře vypovídá.

Celý fenomén je ale zajímavý především z hlediska marketingu. Televizní reklamy během Super Bowlu (jakkoliv ztrácejí reklamy v televizi dominantní pozici mezi marketingovými nástroji) jsou prostě klíčovým marketingovým tahem pro firmy působící na americkém trhu. 
Například KIA se předvedla s reklamou, která splnila své zadání naprosto dokonale: "Prodejte průměrnému Američanovi naše auto!"


V minulých letech zmítala Amerikou hospodářská krize, která postihla především automobilky. Bylo to znát i na reklamách - počet reklam na auta klesl na minimum a objevila se například reklama na server monster.com, který zprostředkovává hledání práce. Nyní to vypadá, že krize odezněla a v Detroitu, hlavním městě motorů, jsou opět připraveni chrlit pravá americká auta pro pravé vlastence a drsňáky. A aby to bylo všem jasné, řekne to sám Clint Eastwood:

Existuje ale jeden důvod, proč jsem se na Super Bowl těšil i já, ač netuším, které týmy vlastně proti sobě hrály a je mi fotbal (jakýkoliv) u zadní části těla. Jimmy Kimmel, moderátor jedné americké talkshow, po úspěchu výzev, kdy nabádal rodiče aby svým dětem snědli Halloweenské sladkosti nebo dali příšerný dárek na Vánoce a reakci dali na YouTube, přišel s Jimmy s výzvou, aby kdokoliv odpojil televizi během napínavého zápasu. A takto vypadá výsledek:

Vůbec by nebylo na škodu, aby někdo vyzkoušel něco podobného u nás, třeba během mistrovství světa v hokeji. Obávám se, že následky by nebyly tak mírné jako ve Státech (podle JK nebyl nikdo zabit, hospitalizováno bylo 30 lidí). U nás by pravděpodobně došlo k zničení zařízení hospod a pouličním bouřím...

Na závěr ještě poděkování Twitteru, chlapcům z TopGearu, kteří mají na svých stránkách více odkazů na autoreklamy ze Superbowlu a taky panu Boháčkovi, že nám do Course Packet v angličtině dal poučné články o americké kultuře reklam.


Žádné komentáře:

Okomentovat